zorgaanbieders
Zorgaanbieders
Zoek en vind uw zorgaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio
Informatie over Nachtelijke spierkramp

Bij nachtelijke spierkrampen wordt u 's nachts tijdens uw slaap overvallen door kramp. Meestal zit deze kramp in de kuit of in de voet en veroorzaakt deze een scherpe, snijdende pijn. Dit komt doordat de spier plotseling zeer krachtig samentrekt. U voelt dan vaak ook een harde zwelling. De kramp kan een aantal seconden tot zelfs minuten aanhouden. Een krampaanval trekt vanzelf weg, maar meestal heeft u dan al lang naar uw voet gegrepen om de kuit op te rekken.

Bij nachtelijke spierkrampen is pijn het belangrijkste verschijnsel. Hierin verschillen ze van restless legs en slaapschokken, die niet met pijn gepaard gaan.

Wat kan je zelf doen?

Hoewel de oorzaak van nachtelijke spierkrampen niet vastgesteld is, zijn er wel een aantal dingen die je kunt proberen om het probleem te verlichten:

  • Magnesium: Een tekort aan magnesium kan krampen tot gevolg hebben, met name bij zwangeren. Voedingssupplementen kunnen hierbij helpen.
  • Apotheek: De apotheek kan je hydrokinine meegeven, een spierverslapper die de spieren minder gevoelig maakt voor prikkeling vanuit de hersenen waardoor de kramp minder snel optreedt. Dit is de enige stof die heeft bewezen 60 procent van de spierkrampen te verminderen en bijna 40 procent van het aantal krampdagen. Dit betekent dat men weer vaker kan doorslapen en minder vermoeid is. De behandeling bestaat uit een kuur van veertien dagen met drie tabletten per dag. Een recept is niet nodig.
  • Vocht: Een juiste vochtbalans kan de krampen helpen verminderen. Drink dus voldoende. Wees matig met alcohol.
  • Slaaphouding: Door ervoor te zorgen dat je voeten hoger liggen dan je hoofd stroomt er minder bloed naar je benen, wat kramp in de benen schijnt te verminderen. Uit een grote studie is gebleken dat rek- en strekoefeningen helaas geen enkele zin hebben.